Fred Åkerström: Glimmande nymf

Fredmans epistel nr 72

1976

Omkring två sekunder (“Regnet nedöst”) saknas p.g.a. bandskada mellan 4.41 och 4.42.

2 Responses to “Fred Åkerström: Glimmande nymf”


  1. 1 Benge R. July 27, 2012 at 5:13 pm

    Hade inte sett detta tidigare, tack för postningen!

    Liveversionen här är råare och kraftfullare än skivinspeningen, nästan skrämmande uttrycksfull. Åkerström tycks gå in i något slags transtillstånd och balanserar på slak lina men kommer ändå till slut över. Någon större Bellman-uttolkare kommer knappast se dagens ljus.

    • 2 Jan Olof Bengtsson July 27, 2012 at 7:19 pm

      Håller fullständigt med. När man ser detta känns det nästan som om Kellgrens mäktiga slutomdöme om Bellmans verk, när han insett misstaget i sin tidigare kritik, skulle kunna gälla också om Åkerströms tolkning: den “har varit utan mönster, och skall blifva utan efterfölgd”.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s




Categories

Archives

Recent Comments

Viktor Johansson on MAGA-kommunismen
Jan Olof Bengtsson on Historiematerialism och överor…
Viktor Johansson on MAGA-kommunismen
Viktor Johansson on Historiematerialism och överor…
Viktor Johansson on Dugin och fascismen
Jan Olof Bengtsson on Historiematerialism och överor…
Viktor Johansson on Historiematerialism och överor…
Jan Olof Bengtsson on Dugin och fascismen
Jan Olof Bengtsson on Historiematerialism och överor…
Viktor Johansson on Dugin och fascismen
Viktor Johansson on Dugin och fascismen
Jan Olof Bengtsson on Dugin och fascismen
Viktor Johansson on Historiematerialism och överor…
Jan Olof Bengtsson on Historiematerialism och överor…
Viktor Johansson on Historiematerialism och överor…
"A Self-realized being cannot help benefiting the world. His very existence is the highest good."
Ramana Maharshi