Oscar II vid sitt arbetsbord

Poeten, europén, Boströmianen (“en av de första”…), mecenaten, historikern, Strindbergskritikern, den besvikne men fredlige unionsupplösningsaccepteraren, teosofen, den kulturella och materiella blomstringsperiodsföreståndaren, musikälskaren, folkförsonings- och folkförbrödringsbefrämjaren, oratorn, hedersdoktoratmottagaren (från Wien, Leiden, München, Bologna, Oxford och Strassburg), den i Oxford (vid den tid idealismen dominerade i filosofin, utgående främst från Balliol, även om Bradley var i Merton) entusiastiskt mottagne och vältalande, den enligt “Ugglan” snart sagt bok för bok personligen utväljande biblioteksuppbyggaren (1914 över 40 000 bd i förening med efterträdarens däri införlivade), polyglotten, kulturpersonligheten, den på höjden av sin tids bildning stående (vilket på flera områden betyder långt högre än höjden av vår tids), o.s.v. Naturligtvis också med en och annan svaghet.

0 Responses to “Oscar II vid sitt arbetsbord”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s




Categories

Archives

Recent Comments

AS on The Significance of Franklin…
Bas on The Significance of Franklin…
Bas on The Significance of Franklin…
Jan Olof Bengtsson on Salvini, SD och EU-reformismen…
Jan Olof Bengtsson on 10 år
RB on 10 år
Jan Olof Bengtsson on 10 år
axelwkarlsson on 10 år
Jan Olof Bengtsson on 10 år
sui generis on 10 år
Victor on 10 år
Jan Olof Bengtsson on Moderat omprövning
Irminsul on Salvini, SD och EU-reformismen…
Jan Olof Bengtsson on Salvini, SD och EU-reformismen…
axelwkarlsson on Salvini, SD och EU-reformismen…
All original writing © Jan Olof Bengtsson
"A Self-realized being cannot help benefiting the world. His very existence is the highest good."
Ramana Maharshi