Tidskriften Contextus

Tidskriften Contextus – Forum för konservatism utgavs under 1990-talets sista år men är idag tyvärr förbisedd och sällan nämnd. Den förtjänar, tycker jag, att nämnas oftare.

I den medverkade Johan Sundeen, Carl Johan Ljungberg, Patric Rylander, Hans Wallmark, Per-Olof Bolander, Fredrik Haage, Per Landgren, Halil Magnus Karaveli, Stig Strömholm, Alexander Andrée, Tobias Harding, Carin Stenström, Per Dahl, Erik Kristow, Stig Lundgren, Peter J. Olsson, Lennart Sacrédeus, Christian Braw, Peter Norberg, Claes G. Ryn, Bo Frank, Jonas De Geer, Emil Uddhammar, Lars F. Eklund, Martin Tunström och andra svenska skribenter i olika generationer som gjort sig kända som i åtminstone någon mening och i någon grad konservativa. Redaktörer var Rylander, Anders Broberg, Sundeen, Haage och Tunström.

Tidskriften upphörde ungefär samtidigt som De Geer och Bolander började utge Samtidsmagasinet Salt. Det hade, tror jag, varit bra om de två redaktionerna och grupperna av skribenter kunnat förenas till en gemensam satsning.

Contextus hade behövt en skärpning, fördjupning och vidareutveckling i vissa frågor, och även en vidgning, inte minst på kulturens område, bortom ett ibland alltför begränsat och förutsägbart “borgerligt” (jag är trött på över- och idag närmast rena felanvändningen av detta begrepp i Sverige) perspektiv – något som vad som blev Salt-gruppen med dess delvis annorlunda inriktning i åtminstone någon utsträckning skulle ha kunnat bidra till. Samtidigt hade Salt i hög grad och i flera avseenden behövt Contextus-redaktionens balans och moderation.

Antingen skulle Salt-kretsen i stället för att starta en ny tidskrift ha kunnat stanna kvar hos – och de nytillkomna ansluta sig till – Contextus och bidra till att utveckla och förstärka den med sina nya resurser, eller så skulle Contextus-redaktörerna ha kunnat lägga ned sin tidskrift och övergå till Salt.

Någon sådan förening kom inte till stånd. Jag är rädd att fortfarande, och just på grund av de respektive brister och svagheter jag antytt, tyvärr varken de gamla Contextus- eller Salt-redaktörerna delar min uppfattning att den hade varit önskvärd. Men vad de inte kan förneka är att båda tidskriftssatsningarna havererade och att vi ännu saknar den konservativa kulturtidskrift med samhällsperspektiv som så väl skulle behövas (Axess håller, som jag tvingats konstatera, inte längre måttet). Tradition & Fason var en förtjänstfull senare motsvarighet på nätet, men förutom att uppvisa samma typ av begränsningar som Contextus blev även den kortlivad.

Jag rekommenderar hursomhelst ett besök i det arkiv med ett urval artiklar från Contextus som Konservativt Forum tillhandahåller.

3 Responses to “Tidskriften Contextus”


  1. 1 Niclas January 8, 2013 at 8:47 pm

    Jag uppskattar verkligen arkivet med gamla, konservativa artiklar. Tyvärr saknar vissa av dem en riktig sälta, de är alldeles för tillbakadragna och inte tillräckligt skarpa i sin kritik mot det liberalmodernistiska samhället. I allafall inte för min smak. Särskilt trevligt var det dock att se en artikel av den amerikanske paleokonservative juristen James (Jim) Kalb. Jag läser ofta hans texter, både på den privata hemsidan Turnabout och den traditionellt kristna bloggen The Orthosphere. Han har även då och då länkat till Tage Lindbom. Och aporopå Lindbom ser jag även en intressant artikel om Juan Donoso Cortés, skriven av Carl Johan Ljungberg, på Konservativt forum som tar upp det som Lindbom redan nämnt: Donoso Cortés kunniga förutsägelse av den ryska revolutionen. Tack vare Lindbom har jag hittat mer intressant från den mannen.

    • 2 Benge Runfalk January 12, 2013 at 12:53 pm

      En intressant diskussion om James Kalbs välvilliga inställning till islam finns här:

      http://conswede.blogspot.se/2007/06/jim-kalb-and-islamic-perversion.html?m=1

      Läs Lawrence Austers kommentar !

      • 3 Niclas January 23, 2013 at 9:18 pm

        Tack för det.

        Jag har läst en hel del synpunkter som Kalb har om islam och personligen håller jag med om det mesta. Jag ser det inte som att han eftersträvar en allians mellan traditionella kristna och muslimer, utan snarare att han har skapat en sorts personlig rangordningslista utifrån hur eftersträvansvärda de är:

        1. Katolicism
        2. Protestantism
        3. Islam
        4. Liberalism

        Lawrence Auster har också ett par läsvärda poänger om islams avigsidor, som jag håller med om, även om jag tycker att de i första hand tar sig uttryck i den moderna, wahhabitiska och post-osmanska islamismen vi ser breder ut sig idag i Mellanöstern.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s




Categories

Archives

Recent Comments

Jan Olof Bengtsson on The Significance of Franklin…
AS on The Significance of Franklin…
Bas on The Significance of Franklin…
Bas on The Significance of Franklin…
Jan Olof Bengtsson on Salvini, SD och EU-reformismen…
Jan Olof Bengtsson on 10 år
RB on 10 år
Jan Olof Bengtsson on 10 år
axelwkarlsson on 10 år
Jan Olof Bengtsson on 10 år
sui generis on 10 år
Victor on 10 år
Jan Olof Bengtsson on Moderat omprövning
Irminsul on Salvini, SD och EU-reformismen…
Jan Olof Bengtsson on Salvini, SD och EU-reformismen…
All original writing © Jan Olof Bengtsson
"A Self-realized being cannot help benefiting the world. His very existence is the highest good."
Ramana Maharshi